Over Eet Weet Wijs

Noortje KemnaIk ben Noortje, de drijvende kracht achter Eet Weet Wijs en gek op eten en koken. Voeding heeft voor mij al van jongs af aan een belangrijke plek in mijn leven. Koken en eten staat voor mij voor gezelligheid, genieten en gelukkig zijn. Toen ik moeder werd nam mijn interesse in voeding toe. Hoe kan ik mijn kinderen gezond en gelukkig laten opgroeien en zelf energiek blijven? Ik wilde daar meer van weten. Een opleiding voor voedingsdeskundige en een specialisatie kind en voeding heeft mij nog enthousiaster gemaakt om deze kennis met anderen te delen.

Als ouder mag je jouw kind zo goed mogelijk voorbereiden op de toekomst. Weten hoe je zo goed mogelijk voor je lijf kan zorgen, hoort bij deze voorbereiding. Ik begeleid ouders en kinderen bij het zelf ontdekken van een gezond en energiek leven.

Al vanaf zijn eerste kookboek ben ik groot fan van Jamie Oliver. Hij heeft prachtige uitgangspunten voor een gezond en energiek leven die ik onderschrijf:

  • Kook met onbewerkte basisingrediënten. Jij hebt controle over wat er in jouw eten zit.
  • Eet een uitgebalanceerd dieet. Eiwitten, koolhydraten, vetten, ze moeten allemaal terugkomen in jouw eetpatroon in de juiste hoeveelheden. Eet Weet Wijs gebruikt de Puur Gezond Pyramide als leidraad voor hoeveelheden.
  • Varieer en eet de regenboog. Eet verschillende soorten groente en fruit, vis, vlees, ei, granen, zaden, noten en eet natuurlijk.
  • Begrijp wat je eet. Weet waar je eten vandaan komt en wat het doet met jouw lijf.
  • Niet vullen maar voeden. Zorg dat wat je eet voedzaam is. Jouw eten bevat vitamines, mineralen, eiwitten, vezels en goede vetten. Je vermijdt lege calorieën.
  • Ontbijt altijd. Ontbijt heb je nodig om je lichaam op te starten. Het houdt je alert en fit gedurende de dag. Ontbijt met aandacht en zorg dat het voedzaam is.
  • Als je voedingsmiddelen uit pakjes koopt, lees de kleine lettertjes! Zo word je meer bewust van de hoeveelheid suiker, zout en vet in een portie en zie je wat nog meer is toegevoegd.
  • Drink water. Drink genoeg water en vermijd drankjes waar veel suiker in zit zoals energiedrankjes, vruchtensap en frisdrank.
  • Wees actief. Probeer zo actief mogelijk te zijn. Verplaats je per voet of op de fiets, neem de trap in plaats van de lift.
  • Slaap goed. Zorg dat je genoeg slaapt. Je hoeveelheid slaap bepaalt hoe goed je leert, groeit en je gedraagt in het leven. Tijdens je slaap herstelt je lichaam zich.